Måste jag välja?
Om du redan har hemtjänstinsatser från kommunen har du möjlighet att välja en annan utförare. Gör du inte ett aktivt val, fortsätter insatserna att utföras av kommunens personal som tidigare. Är du ny kund och inte aktivt väljer utförare tilldelas du utförare enligt förutbestämd turordningslista.
Kan jag göra om mitt val?
Är Du missnöjd med Din utförare talar Du i första hand om det för Din utförare. Om Du vill byta utförare kontaktar Du kommunens handläggare för att göra ett omval. Det tar en kalendermånad innan bytet sker. Du kan välja att ha två olika utförare beroende på vilka insatser Du är beviljad.
Privata utförare kan välja att godkännas att utföra omvårdnadsinsatser och/eller serviceinsatser. Privata utförare kan dessutom erbjuda så kallade tilläggstjänster som t ex hårvård, fotvård, trädgårdsarbete. Dessa tilläggstjänster beställer Du direkt av utföraren och betalar själv så som ni avtalar. Den privata utföraren får också profilera sig. Detta innebär att utföraren kan ”rikta in sig” på vissa områden. Exempelvis så kan en profilering vara språk eller demensvård.
Blir min avgift högre?
Det är samma avgift oavsett om du har en privat eller kommunal utförare. Även om du har valt en privat utförare som ska utföra hemtjänst för dig så betalar Du till kommunen genom den vanliga fakturan som Du får hem på posten.
Tilläggstjänster
Utföraren tar ut en extra kostnad för dessa tjänster. Faktura för tilläggstjänster kommer direkt från utföraren.
Hur kan jag som kund påverka min hemtjänst?
Du kan påverka din hemtjänst på samma sätt som idag. Förändringen mot tidigare är att Du har möjlighet att kunna byta utförare om Du inte skulle vara nöjd med den hemtjänst som Du får.
Söker jag hemtjänst på samma sätt?
Du söker på samma sätt som tidigare, det vill säga att Du vänder dig till någon av våra handläggare.
Godkända utförare i Tranemo kommun
Här kan Du se vilka utförare som är godkända att utföra hemtjänst. Läs företagens egna presentationer.
Tranemo kommun (PDF)
Om du redan har hemtjänstinsatser från kommunen har du möjlighet att välja en annan utförare. Gör du inte ett aktivt val, fortsätter insatserna att utföras av kommunens personal som tidigare. Är du ny kund och inte aktivt väljer utförare tilldelas du utförare enligt förutbestämd turordningslista.
Är Du missnöjd med Din utförare talar Du i första hand om det för Din utförare. Om Du vill byta utförare kontaktar Du kommunens handläggare för att göra ett omval. Det tar en kalendermånad innan bytet sker. Du kan välja att ha två olika utförare beroende på vilka insatser Du är beviljad.
Privata utförare kan välja att godkännas att utföra omvårdnadsinsatser och/eller serviceinsatser. Privata utförare kan dessutom erbjuda så kallade tilläggstjänster som t ex hårvård, fotvård, trädgårdsarbete. Dessa tilläggstjänster beställer Du direkt av utföraren och betalar själv så som ni avtalar. Den privata utföraren får också profilera sig. Detta innebär att utföraren kan ”rikta in sig” på vissa områden. Exempelvis så kan en profilering vara språk eller demensvård.
Det är samma avgift oavsett om du har en privat eller kommunal utförare. Även om du har valt en privat utförare som ska utföra hemtjänst för dig så betalar Du till kommunen genom den vanliga fakturan som Du får hem på posten.
Utföraren tar ut en extra kostnad för dessa tjänster. Faktura för tilläggstjänster kommer direkt från utföraren.
Du kan påverka din hemtjänst på samma sätt som idag. Förändringen mot tidigare är att Du har möjlighet att kunna byta utförare om Du inte skulle vara nöjd med den hemtjänst som Du får.
Du söker på samma sätt som tidigare, det vill säga att Du vänder dig till någon av våra handläggare.
Här kan Du se vilka utförare som är godkända att utföra hemtjänst. Läs företagens egna presentationer.
Tranemo kommun (PDF)