Ansökan och kostnad
Hur blir jag inskriven i kommunal primärvård?
För att bli inskriven tar du kontakt med den vårdcentral/rehabmottagning du tillhör. Den tar i sin tur kontakt med Tranemos kommunala primärvård. Inskrivning kan också bli aktuell efter att du har varit inlagd på sjukhus och fortfarande har behov av vissa hälso- och sjukvårdsinsatser. Du är inskriven så länge ditt behov finns kvar. När målen är uppnådda fattas ett beslut om eventuell utskrivning. Vi bedriver även vård i livets slut.
Det är den kommunal primärvårdens planeringsfunktion som bedömer behovet. Planeringsfunktion består av sjuksköterska och arbetsterapeut.
Vad kostar kommunal primärvård?
Kostnaden för kommunal primärvård är fast varje månad, oavsett hur mycket eller lite hjälp du får.
Missnöjd med vård
Är du inte nöjd med den vård, det bemötande eller omhändertagande som du eller någon närstående har fått? Du kan anmäla detta till medicinskt ansvariga sjuksköterska (MAS) i kommunen. Den medicinskt ansvariga sjuksköterskan utreder ärendet och bedömer om det ska göras en anmälan enligt Lex Maria.
Ansvaret är reglerat i Hälso- och sjukvårdslagen § 24. Du kan också vända dig direkt till Socialstyrelsen för att anmäla ditt ärende.
Patientnämnden stödjer dig
Patientnämnden hjälper dig med frågor, synpunkter och klagomål. Patientnämnden är fristående från vården och gör inga medicinska bedömningar. De fungerar som en länk mellan dig och vården.
Patientnämnden – Västra Götalandsregionen
Kvalitetsarbete i kommunen
Kommunens mål är att du som patient – exempelvis inom äldreomsorg och funktionsnedsättning – ska känna dig trygg med den vård du får. Kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska har ansvar för att till exempel kontrollera läkemedelshantering, dokumentation och om det sker avvikelser i hantering.
Tillsammans med övriga verksamheter i kommunen arbetar vi för en god och säker vård. Kommunens riktlinjer och rutiner ska följas och när det finns brister ska dessa åtgärdas.
Hjälpmedel
När du har svårt att klara din vardag kan du behöva hjälpmedel för att bibehålla din självständighet. Exempel på hjälpmedel är rollator, toalettstolsförhöjare, rullstol eller duschstol.
Bedömning
För att få hjälpmedel behöver en arbetsterapeut, fysioterapeut eller sjuksköterska, kallas även förskrivare, göra en bedömning av hur din vardagssituation ser ut för att kunna avgöra vilka hjälpmedel du har behov av att låna.
Avgifter
Kostnader för hjälpmedel ingår i grundavgiften för Kommunal primärvård.
Underhåll eller trasigt
Om det uppstår något fel på ditt hjälpmedel eller om det är trasigt ska du omgående kontakta din förskrivare.
Återlämning
När du inte längre har behov av ditt hjälpmedel, eller om du flyttar från kommunen, ska hjälpmedlet lämnas tillbaka. Lånade hjälpmedel återlämnas väl rengjorda, kontakta förskrivare.
Större hjälpmedel
Är det större hjälpmedel som rullstol, vårdsäng, personlift kan dessa hämtas i hemmet. Ta kontakt med din förskrivare om detta.
Återanvändning
Av miljö- och kostnadsskäl återanvänds hjälpmedel. Var därför aktsam om ditt hjälpmedel och återlämna det rengjort, om du inte behöver det längre.
Samverkan - Nära vård - mobila team
Rehabilitering i hemsjukvård
Tandvård
Du som behöver omfattande hjälp med vård och omsorg eller har vissa sjukdomar, kan ha rätt till särskilt tandvårdsstöd. Det innebär att du får tandvård för samma kostnad som övrig sjukvård – med samma rätt till frikort.
Så får du ett intyg
Om du inte redan har ett intyg om nödvändig tandvård, ska du vända dig till en intygsutfärdare. Det är din biståndshandläggare eller LSS-handläggare alternativt enhetschef på vård- och omsorgsboende.
Munhälsobedömning:
Du som har ett intyg om nödvändig tandvård erbjuds en gratis munhälsobedömning i din egen bostad. Det är en enklare kontroll som görs av en tandhygienist där tyngdpunkten ligger i att ge råd till dig, dina närstående och omvårdnadspersonal om din munhälsa.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Medicinskt ansvarig sjuksköterska har ett övergripande ansvar för att du som vårdas inom socialtjänstens hälso- och sjukvård får en säker vård av god kvalitet.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska ska:
se till att det finns rutiner som främjar en god och säker vård
bedriva kvalitets- och säkerhetsarbete
ange vilket kompetens som behövs med hänsyn till de krav som ställs på hälso- och sjukvårdsverksamheten
se till att samverkan och samordning med vårdresurser inom och utanför den egna verksamheten fungerar på ett för patienten tillfredställande sätt
utreda och anmäla allvarliga händelser till IVO, inspektionen för vård och omsorg, Lex Maria
Anser du att du eller din närstående drabbats av, eller utsatts för risk att drabbas av skada eller sjukdom i samband med vård eller behandling, kan du anmäla detta till den medicinskt ansvariga sjuksköterskan i kommunen.
Kontakt
Ann-Marie Nors
Medicinskt ansvarig sjuksköterska, MAS
Telefon: 0325-57 62 36
E-post: ann-marie.nors@tranemo.se
Hur blir jag inskriven i kommunal primärvård?
För att bli inskriven tar du kontakt med den vårdcentral/rehabmottagning du tillhör. Den tar i sin tur kontakt med Tranemos kommunala primärvård. Inskrivning kan också bli aktuell efter att du har varit inlagd på sjukhus och fortfarande har behov av vissa hälso- och sjukvårdsinsatser. Du är inskriven så länge ditt behov finns kvar. När målen är uppnådda fattas ett beslut om eventuell utskrivning. Vi bedriver även vård i livets slut.
Det är den kommunal primärvårdens planeringsfunktion som bedömer behovet. Planeringsfunktion består av sjuksköterska och arbetsterapeut.
Vad kostar kommunal primärvård?
Kostnaden för kommunal primärvård är fast varje månad, oavsett hur mycket eller lite hjälp du får.
Är du inte nöjd med den vård, det bemötande eller omhändertagande som du eller någon närstående har fått? Du kan anmäla detta till medicinskt ansvariga sjuksköterska (MAS) i kommunen. Den medicinskt ansvariga sjuksköterskan utreder ärendet och bedömer om det ska göras en anmälan enligt Lex Maria.
Ansvaret är reglerat i Hälso- och sjukvårdslagen § 24. Du kan också vända dig direkt till Socialstyrelsen för att anmäla ditt ärende.
Patientnämnden stödjer dig
Patientnämnden hjälper dig med frågor, synpunkter och klagomål. Patientnämnden är fristående från vården och gör inga medicinska bedömningar. De fungerar som en länk mellan dig och vården.
Patientnämnden – Västra Götalandsregionen
Kvalitetsarbete i kommunen
Kommunens mål är att du som patient – exempelvis inom äldreomsorg och funktionsnedsättning – ska känna dig trygg med den vård du får. Kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska har ansvar för att till exempel kontrollera läkemedelshantering, dokumentation och om det sker avvikelser i hantering.
Tillsammans med övriga verksamheter i kommunen arbetar vi för en god och säker vård. Kommunens riktlinjer och rutiner ska följas och när det finns brister ska dessa åtgärdas.
När du har svårt att klara din vardag kan du behöva hjälpmedel för att bibehålla din självständighet. Exempel på hjälpmedel är rollator, toalettstolsförhöjare, rullstol eller duschstol.
Bedömning
För att få hjälpmedel behöver en arbetsterapeut, fysioterapeut eller sjuksköterska, kallas även förskrivare, göra en bedömning av hur din vardagssituation ser ut för att kunna avgöra vilka hjälpmedel du har behov av att låna.
Avgifter
Kostnader för hjälpmedel ingår i grundavgiften för Kommunal primärvård.
Underhåll eller trasigt
Om det uppstår något fel på ditt hjälpmedel eller om det är trasigt ska du omgående kontakta din förskrivare.
Återlämning
När du inte längre har behov av ditt hjälpmedel, eller om du flyttar från kommunen, ska hjälpmedlet lämnas tillbaka. Lånade hjälpmedel återlämnas väl rengjorda, kontakta förskrivare.
Större hjälpmedel
Är det större hjälpmedel som rullstol, vårdsäng, personlift kan dessa hämtas i hemmet. Ta kontakt med din förskrivare om detta.
Återanvändning
Av miljö- och kostnadsskäl återanvänds hjälpmedel. Var därför aktsam om ditt hjälpmedel och återlämna det rengjort, om du inte behöver det längre.
Rehabilitering i hemsjukvård
Du som behöver omfattande hjälp med vård och omsorg eller har vissa sjukdomar, kan ha rätt till särskilt tandvårdsstöd. Det innebär att du får tandvård för samma kostnad som övrig sjukvård – med samma rätt till frikort.
Så får du ett intyg
Om du inte redan har ett intyg om nödvändig tandvård, ska du vända dig till en intygsutfärdare. Det är din biståndshandläggare eller LSS-handläggare alternativt enhetschef på vård- och omsorgsboende.
Munhälsobedömning:
Du som har ett intyg om nödvändig tandvård erbjuds en gratis munhälsobedömning i din egen bostad. Det är en enklare kontroll som görs av en tandhygienist där tyngdpunkten ligger i att ge råd till dig, dina närstående och omvårdnadspersonal om din munhälsa.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska har ett övergripande ansvar för att du som vårdas inom socialtjänstens hälso- och sjukvård får en säker vård av god kvalitet.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska ska:
se till att det finns rutiner som främjar en god och säker vård
bedriva kvalitets- och säkerhetsarbete
ange vilket kompetens som behövs med hänsyn till de krav som ställs på hälso- och sjukvårdsverksamheten
se till att samverkan och samordning med vårdresurser inom och utanför den egna verksamheten fungerar på ett för patienten tillfredställande sätt
utreda och anmäla allvarliga händelser till IVO, inspektionen för vård och omsorg, Lex Maria
Anser du att du eller din närstående drabbats av, eller utsatts för risk att drabbas av skada eller sjukdom i samband med vård eller behandling, kan du anmäla detta till den medicinskt ansvariga sjuksköterskan i kommunen.
Kontakt
Ann-Marie Nors
Medicinskt ansvarig sjuksköterska, MAS
Telefon: 0325-57 62 36
E-post: ann-marie.nors@tranemo.se