Nya avfallsregler 2024
1 /1 2024 träder nya avfallsregler i kraft
Grundavgift
Grundavgift för renhållning 2024
Alla fastighetsägare ska betala grundavgift för sin fastighet. Grundavgiften bekostar bland annat lagstadgade uppgifter, kundservice, administration, sopkärl och påsar. För privatpersoner ingår även ÅVC, miljöbil och insamlingsturer.
Det är olika grundavgift beroende på vad som inryms i fastigheten, pris ex. moms
- Bostadsenhet 1 587 kr/år (villa/fristående bostad)
- Lägenhet 1 068 kr/år (1 grundavgift/bostadslägenhet i fastigheten)
- Företag/verksamhet 1 068 kr/år(1 grundavgift oavsett antal verksamheter i fastigheten)
Exempel:
En fastighet med 3 lägenheter samt 2 affärslokaler betalar: 3 * grundavgift för lägenhet + 1 grundavgift för verksamhet.
En fastighet som inrymmer verksamhet från 1 företag: betalar 1 grundavgift för verksamhet
En fastighet med 10 lägenheter: betalar 10 * grundavgift för lägenhet
Taxor
Taxa för renhållningstjänster 2024
Skillnad mellan kommunalt avfall och verksamhetsavfall
Vi skiljer på kommunalt avfall och verksamhetsavfall
- Kommunalt avfall är avfall som uppstår där människor lever och bor. Avfall från företag och verksamheter som i sin art och sammansättning liknar avfall från hushåll klassas som kommunalt avfall, exempelvis avfall från kök, fikarum, toaletter och papperskorgar. Kommunalt avfall lyder under det kommunala renhållningsansvaret.
- Verksamhetsavfall är avfall som uppkommer genom att det produceras varor/tjänster/verksamhet. Verksamhetsavfall är inte kommunalt ansvar och man kan fritt välja vem som ska ta hand om avfallet.
Regler för farligt avfall
Alla verksamheter som producerar, transporterar, samlar in och behandlar farligt avfall ska rapportera in antecknade uppgifter om det farliga avfallet till Naturvårdsverket.
Läs mer om vad som gäller
Beställ matavfallspåsar
Det finns olika storlekar på matavfallspåsar
8-liter – den vanliga påsen för hushåll
22-liter – en större påse som passar för matsalar och mindre storkök, används tillsammans med stålställning
45-liter – En säck som används i större kök och restauranger (kunder står för egen hållare)
Vi levererar påsar direkt till fastigheten åt företag, hyresfastigheter och brf.
Beställ nya påsar genom att maila info.tekniska@tranemo.se , ange storlek på påsen och antal buntar.
Läs mer om matavfall
Samlokaliserad verksamhet
Samlokaliserad verksamhet
En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som använder samma avfallskärl som hushållen i ett flerbostadshus. Det kan till exempel vara ett kontor, en frisör eller restaurang som bedriver verksamhet i samma fastighet som hushållen i ett flerbostadshus.
Om verksamheten däremot har egna sopkärl (även om de finns i samma miljörum som de boendes kärl) räknas verksamheten inte som en samlokaliserad verksamhet.
Anmälan
Samlokaliserade verksamheter måste själva anmäla om de vill lämna sitt avfall i samma kärl som de boende eller om de vill köpa tjänsten från en privat entreprenör.
Anmälan av samlokaliserad verksamhet måste göras av verksamheten – använd denna blankett
Anmälan om samlokalisering behöver göras även om verksamheten redan idag delar kärl med hushållen i fastigheten.
Alla är skyldiga att sortera sitt avfall för ökad återvinning
Observera att alla, både hushåll och verksamheter, är skyldiga att sortera sitt avfall och separera förpackningar från mat och restavfall. För verksamheten är valet om man vill/kan vara samlokaliserad eller om man vill ha egna kärl.
Innan du gör ett val om att vara samlokaliserad eller om du önskar egna kärl behöver du ha en dialog med din fastighetsägare som avgör vad det finns utrymme till i miljörummet.
1 /1 2024 träder nya avfallsregler i kraft
Grundavgift för renhållning 2024
Alla fastighetsägare ska betala grundavgift för sin fastighet. Grundavgiften bekostar bland annat lagstadgade uppgifter, kundservice, administration, sopkärl och påsar. För privatpersoner ingår även ÅVC, miljöbil och insamlingsturer.
Det är olika grundavgift beroende på vad som inryms i fastigheten, pris ex. moms
- Bostadsenhet 1 587 kr/år (villa/fristående bostad)
- Lägenhet 1 068 kr/år (1 grundavgift/bostadslägenhet i fastigheten)
- Företag/verksamhet 1 068 kr/år(1 grundavgift oavsett antal verksamheter i fastigheten)
Exempel:
En fastighet med 3 lägenheter samt 2 affärslokaler betalar: 3 * grundavgift för lägenhet + 1 grundavgift för verksamhet.
En fastighet som inrymmer verksamhet från 1 företag: betalar 1 grundavgift för verksamhet
En fastighet med 10 lägenheter: betalar 10 * grundavgift för lägenhet
Vi skiljer på kommunalt avfall och verksamhetsavfall
- Kommunalt avfall är avfall som uppstår där människor lever och bor. Avfall från företag och verksamheter som i sin art och sammansättning liknar avfall från hushåll klassas som kommunalt avfall, exempelvis avfall från kök, fikarum, toaletter och papperskorgar. Kommunalt avfall lyder under det kommunala renhållningsansvaret.
- Verksamhetsavfall är avfall som uppkommer genom att det produceras varor/tjänster/verksamhet. Verksamhetsavfall är inte kommunalt ansvar och man kan fritt välja vem som ska ta hand om avfallet.
Alla verksamheter som producerar, transporterar, samlar in och behandlar farligt avfall ska rapportera in antecknade uppgifter om det farliga avfallet till Naturvårdsverket.
Läs mer om vad som gäller
Det finns olika storlekar på matavfallspåsar
8-liter – den vanliga påsen för hushåll
22-liter – en större påse som passar för matsalar och mindre storkök, används tillsammans med stålställning
45-liter – En säck som används i större kök och restauranger (kunder står för egen hållare)
Vi levererar påsar direkt till fastigheten åt företag, hyresfastigheter och brf.
Beställ nya påsar genom att maila info.tekniska@tranemo.se , ange storlek på påsen och antal buntar.
Läs mer om matavfall
Samlokaliserad verksamhet
En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som använder samma avfallskärl som hushållen i ett flerbostadshus. Det kan till exempel vara ett kontor, en frisör eller restaurang som bedriver verksamhet i samma fastighet som hushållen i ett flerbostadshus.
Om verksamheten däremot har egna sopkärl (även om de finns i samma miljörum som de boendes kärl) räknas verksamheten inte som en samlokaliserad verksamhet.
Anmälan
Samlokaliserade verksamheter måste själva anmäla om de vill lämna sitt avfall i samma kärl som de boende eller om de vill köpa tjänsten från en privat entreprenör.
Anmälan av samlokaliserad verksamhet måste göras av verksamheten – använd denna blankett
Anmälan om samlokalisering behöver göras även om verksamheten redan idag delar kärl med hushållen i fastigheten.
Alla är skyldiga att sortera sitt avfall för ökad återvinning
Observera att alla, både hushåll och verksamheter, är skyldiga att sortera sitt avfall och separera förpackningar från mat och restavfall. För verksamheten är valet om man vill/kan vara samlokaliserad eller om man vill ha egna kärl.
Innan du gör ett val om att vara samlokaliserad eller om du önskar egna kärl behöver du ha en dialog med din fastighetsägare som avgör vad det finns utrymme till i miljörummet.