Sophämtning

Det är kommunens ansvar att allt hushållsavfall som uppkommer i kommunen transporteras till en behandlingsanläggning för att tas omhand på ett bra sätt för människors hälsa och miljön. Insamlingen sker i 2 olika kärl,  grönt för brännbart restavfall och brunt för matavfall.

Alla fastigheter  är skyldiga att ha ett renhållningsabonnemang enligt Tranemo kommuns renhållningsförordning och gällande lagkrav i kapitel 15 miljöbalken.
Ansvarig för hushållsavfall gentemot kommunen är innehavare av fastighet där avfallet uppkommer.

Renhållningsabonnemang

Består av två delar, grundavgift och kärlhämtning.

Taxan för kärlhämtning baseras på det gröna kärlet, där man kan välja storlek och hämtningsintervall efter behov, se taxan här Det bruna kärlet ingår i abonnemanget och hämtas alltid var 14:e dag.
Använd vår E-tjänst eller blankett för nytecknande/ändring av renhållningsabonnemang.

Standardabonnemang
Innebär tömning var 4:e vecka för grönt kärl och var 14:e dag av det bruna kärlet.
Det är det abonnemang som passar flest kunder och det läggs automatiskt på kunder som inte gör ett aktivt val för sin sophämtning.
OBS! Vid ägarbyte måste anmälan om nytt tillträde göras (vi får inte automatiskt reda på detta) om detta inte görs fortsätter abonnemang och betalningsansvar på gamla ägaren.

Sophämtning/schema
Kärlen töms efter ett fastställt turschema. Vi har många olika turer, därför finns inte scheman på hemsidan.  Om du behöver ett nytt schema, kan du beställa det här, eller kontakta renhållningen på telefon 0325-57 60 00
Det är vår entreprenör NÅ, Nordisk Återvinning, som hämtar hushållssoporna.
De kör 2-facksbilar för att kunna tömma både brunt och grönt kärl samtidigt vid behov.
Ibland kan oförutsedda händelser som försenar sophämtningen ske, läs mer på sidan om driftinformation.

 


Publicerad den 9 januari 2020, senast ändrad den 9 december 2024