Ny vision 2040 för Tranemo kommun

Demokrati- och visionsberedningen har fått i uppdrag av kommunfullmäktige att ta fram en ny vision och strategisk plan för kommunen – en tydlig viljeinriktning kring kommunens utveckling fram till 2040.

Drönarbild över Tranemo park med gångstigar, hus och buskage. Foto Andreas Natt och DagFoto: Andreas Natt och Dag

I uppdraget står det att visionen och den strategiska planen ska vara ”unik, drivande och utvecklingsinriktad”. I praktiken handlar det om att ta fram och förankra ett styrdokument som ska vara vägledande i arbetet med att utveckla Tranemo kommun de kommande åren.

I arbetet med att ta fram en ny vision för kommunen genomför vi dialoger med kommuninvånare, vi vill att så många som möjligt av alla oss som lever och verkar i kommunen ska vara involverade i arbetet.

I arbetet ska också en ny slogan tas fram för kommunen, den ska ersätta dagens ”Lev livet på den gröna sidan”.

Målet är att en vision, strategisk plan samt ny slogan ska vara klar i mars månad 2026.

Vi vill veta vad du tycker

– svara på tre korta frågor så är du med och bidrar till framtagandet av Tranemo kommuns vision 2040

Om du vill kan du klicka här och komma till samma frågor

Johanna Persson (L), beredningsledare, johanna.persson@fv.tranemo.se

Sedan årsskiftet 2010/11 lyfts fullmäktiges roll som beslutsfattare i långsiktiga och strategiska frågor fram. Detta arbete förs i fullmäktigeberedningar. Tranemo kommun har en fast fullmäktigeberedning som arbetar med demokratifrågor, samt möjlighet till inrätta tillfälliga beredningar.

Publicerad den 20 augusti 2024, senast ändrad den 30 augusti 2024