Cookies (kakor) är textfiler som sparas på din dator av den webbplats du besöker. På tranemo.se använder vi cookies för att den grundläggande funktionaliteten på webbplatsen ska fungera.
Enligt lag måste du som besöker en webbplats samtycka till att cookies används. När du besöker vår webbplats för första gången får du ett meddelande om cookies. Du godkänner genom att klicka acceptera eller genom att surfa vidare på vår webbplats.
Vi sparar cookien ”acceptera cookies” när du godkänner att vi använder cookies, detta är för att du inte ska behöva godkänna samma fråga flera gånger när du besöker vår webbplats. Detta är en nödvändig cookie.
Readspeaker
Som besökare kan du lyssna på innehållet på vår webbplats. Vi använder tjänsten Readspeaker för detta ändamål. Readspeaker använder cookies för att spara de inställningar du eventuellt gör i ljudspelaren. Detta möjliggör att samma inställningar finns kvar nästa gång du besöker vår webbplats. Readspeaker sparar ingen personlig data och ingen information skickas heller vidare till tredje part.
Externa e-tjänster
Vi länkar till externa e-tjänster och domäner på tranemo.se. När du klickar på någon av våra externa länkar lämnar du tranemo.se. Om du vill ta reda på vilka cookies som sätts när du lämnar tranemo.se via en extern länk kan du läsa mer om detta på den externa webbplatsen du valt att besöka.
Många av våra e-tjänster länkar till subdomänen sjalvservice.tranemo.se. Subdomänen använder så kallade session cookies, vilka är nödvändiga för att funktionaliteten för e-tjänsten ska fungera.
Edlevo
Edlevo använder temporära sessionskakor som försvinner när du loggar ut, stänger webbläsaren eller stänger datorn. Sessionskakor används för att du ska kunna byta sidor på webbplatsen utan att behöva mata in namn och lösenord på nytt.
Sociala medier
Vi använder knappar där du kan dela våra webbsidor på Facebook och Twitter. Dela-funktionerna är kopplade direkt till dessa nätverk och deras respektive sekretesspolicy. Vi använder oss inte av tjänster liknande Addthis.
Formulär
Vi använder formulär för exempelvis synpunkter och anmälningar till aktiviteter, dessa använder tillfälliga cookies i det fall det är nödvändigt, till exempel vid en omdirigering mellan olika webbsidor.
Webbanalys och statistik
Sedan i februari 2021 använder vi inte längre webbanalysverktyget Google Analytics. Om du har besökt tranemo.se innan dess och vill ta bort cookies från Google kan du själva göra det i din webbläsare. Vi använder oss idag inte av något annat webbanalysverktyg som samlar in statistik.
Stäng av cookies
I de flesta webbläsare kan du ställa in så att du blockerar användningen av cookies. Du kan också i vissa webbläsare ställa in så att du aktivt får godkänna varje ny cookie en webbplats skickar till din dator. Dessutom kan du välja vissa webbplatser som ”betrodda” om du besöker dem ofta. Då accepterar du just den webbplatsens cookies. För övriga webbplatser får du acceptera cookies manuellt eller spärra dem helt.
Ta bort redan satta cookies eller att cookies inte ska sparas
Du kan själv göra inställningar i din webbläsare som automatiskt nekar till lagring av kakor eller som gör att du informeras varje gång en webbplats vill lagra en kaka. Du kan också gå in och radera alla kakor som satts tidigare. Vilka inställningar du kan göra beror på vilken webbläsare du använder, se webbläsarens hjälpsidor för mer information.
Post- och telestyrelsen är tillsynsmyndighet på området och lämnar ytterligare information om kakor på sin webbplats, www.pts.se.
Godkänna cookies
Vi sparar cookien ”acceptera cookies” när du godkänner att vi använder cookies, detta är för att du inte ska behöva godkänna samma fråga flera gånger när du besöker vår webbplats. Detta är en nödvändig cookie.
Readspeaker
Som besökare kan du lyssna på innehållet på vår webbplats. Vi använder tjänsten Readspeaker för detta ändamål. Readspeaker använder cookies för att spara de inställningar du eventuellt gör i ljudspelaren. Detta möjliggör att samma inställningar finns kvar nästa gång du besöker vår webbplats. Readspeaker sparar ingen personlig data och ingen information skickas heller vidare till tredje part.
Externa e-tjänster
Vi länkar till externa e-tjänster och domäner på tranemo.se. När du klickar på någon av våra externa länkar lämnar du tranemo.se. Om du vill ta reda på vilka cookies som sätts när du lämnar tranemo.se via en extern länk kan du läsa mer om detta på den externa webbplatsen du valt att besöka.
Många av våra e-tjänster länkar till subdomänen sjalvservice.tranemo.se. Subdomänen använder så kallade session cookies, vilka är nödvändiga för att funktionaliteten för e-tjänsten ska fungera.
Edlevo
Edlevo använder temporära sessionskakor som försvinner när du loggar ut, stänger webbläsaren eller stänger datorn. Sessionskakor används för att du ska kunna byta sidor på webbplatsen utan att behöva mata in namn och lösenord på nytt.
Sociala medier
Vi använder knappar där du kan dela våra webbsidor på Facebook och Twitter. Dela-funktionerna är kopplade direkt till dessa nätverk och deras respektive sekretesspolicy. Vi använder oss inte av tjänster liknande Addthis.
Formulär
Vi använder formulär för exempelvis synpunkter och anmälningar till aktiviteter, dessa använder tillfälliga cookies i det fall det är nödvändigt, till exempel vid en omdirigering mellan olika webbsidor.
Webbanalys och statistik
Sedan i februari 2021 använder vi inte längre webbanalysverktyget Google Analytics. Om du har besökt tranemo.se innan dess och vill ta bort cookies från Google kan du själva göra det i din webbläsare. Vi använder oss idag inte av något annat webbanalysverktyg som samlar in statistik.
I de flesta webbläsare kan du ställa in så att du blockerar användningen av cookies. Du kan också i vissa webbläsare ställa in så att du aktivt får godkänna varje ny cookie en webbplats skickar till din dator. Dessutom kan du välja vissa webbplatser som ”betrodda” om du besöker dem ofta. Då accepterar du just den webbplatsens cookies. För övriga webbplatser får du acceptera cookies manuellt eller spärra dem helt.
Du kan själv göra inställningar i din webbläsare som automatiskt nekar till lagring av kakor eller som gör att du informeras varje gång en webbplats vill lagra en kaka. Du kan också gå in och radera alla kakor som satts tidigare. Vilka inställningar du kan göra beror på vilken webbläsare du använder, se webbläsarens hjälpsidor för mer information.
Post- och telestyrelsen är tillsynsmyndighet på området och lämnar ytterligare information om kakor på sin webbplats, www.pts.se.
Vi använder oss av systemet Mercell Tendsign och det är genom det systemet du lämnar ett elektroniskt anbud.
För tillgång till systemet krävs en inloggning. Du som anbudsgivare registrerar dig på www.tendsign.com. Det är kostnadsfritt att använda systemet och att lämna anbud.
Nedan finns en video som som Mercell Tendsign tagit fram – den visar steg för steg hur du ska gå tillväga vid ett anbudlämnade:
Har ni frågor eller behöver support kring hanteringen av systemet går det bra att kontakta TendSigns support på 0771 – 440 200 vardagar kl. 08.00 – 17.00.
Upphandlingens process
Alla upphandlingar följer likvärdig process:
1. Det finns ett behov av varor eller tjänster:
Då kommunens verksamheter ser ett behov av en specifik vara eller tjänst, påbörjas planering för en offentlig upphandling. Om flera verksamheter i kommunen har liknande behov genomförs en verksamhetsövergripande upphandling. Det som ska upphandlas och vilka krav som verksamheten ställer på leverantören tillsammans med en beskrivning av hur utvärderingen av anbuden kommer att gå till och vilka andra villkor som kommer att gälla utgör underlaget för upphandlingen.
2. Annonsering och anbudsgivning:
Förutom i direktupphandlingar där kommunen kan välja att annonsera eller skicka förfråga till ett visst antal leverantörer, annonseras all offentlig upphandling. Annonseringsperioden varierar beroende på upphandlingens värde och komplexitet. Vanligtvis annonseras en upphandling i 31–52 dagar. Först efter att annonseringstiden gått ut kan kommunen läsa de anbud som kommit in.
3. Prövning av anbud som kommit in:
Ett anbud som kommer in för sent får inte tas upp till prövning, även om förseningen har orsakats av någon annan än avsändaren eller anbudslämnaren.
Ett anbud som inte är komplett eller har missats att fylla i/bifoga dokument, riskerar att uteslutas. Kompletteringsmöjligheter efter att anbudstiden har gått ut, är mycket begränsad.
Uteslutningsgrunder
Anbudsgivare som har gjort sig skyldiga till vissa brott ska uteslutas ur upphandlingar.
Kvalificeringskrav
Kommunen dubbelkollar så att företagen bakom inkomna anbud klarar kvalificeringskraven. Det säkerställs att företaget har den kapacitet och resurser som krävs för att utföra det uppdrag som upphandlas. Lämpligheten gäller både företagets ekonomiska ställning samt vilken teknisk och yrkesmässig kapacitet företaget har.
4. Anbudet utvärderas:
Kontraktet tilldelas det företag som bäst uppfyller den utvärderingsgrund som presenterats i upphandlingsdokumentet. Antingen antas det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utifrån kriterierna – eller det anbud som har lägst pris.
Tilldelning av kontrakt & avtalsspärr
När kommunen har fattat ett beslut om vilket anbud som ska antas, meddelas alla leverantörer som lämnat anbud skriftligen och om skälet för beslutet.
Därefter inträder en avtalsspärr, ett förbud mot att ingå avtal under viss tid, vanligtvis 10 dagar. Detta är en tidsgräns för övriga leverantörer att överpröva beslutet om de anser att kommunen har gjort en felaktig bedömning.
5. Kontraktsskrivning:
När avtalsspärren passerat, och om ingen överprövning har skett, kan kommunen teckna avtal med antagen/antagna leverantör(er).
Samverkan vid upphandling
Tranemo kommun samarbetar i vissa upphandlingsfrågor med Borås stad, Ulricehamn, Svenljunga, Bollebygd, Mark, Vårgårda och Herrljunga kommun.
Målet med samverkan är att skapa förutsättningar för bättre affärer. Upphandlingssamverkan ska bygga på ömsesidigt förtroende och strävar inom ramen för de ekonomiska förutsättningarna åstadkomma ett tillfredställande samarbetsklimat.
Vill du ha mer information om Tranemos samverkan i upphandlingsfrågor kontakta oss!
Miljöhänsyn vid upphandling och inköp
Miljöhjälte
Krav på miljöhänsyn ska vara en naturlig del i alla upphandlingar och inköp. Kommunen ska sträva efter att leverantörer har god miljökunskap och arbetar systematiskt med miljöfrågor. Kommunen ska vidare välja produkter och tjänster som med bibehållen funktion har så liten klimat- och miljöpåverkan som möjligt.
Genom avtal ska vi se till att leverantörer har och följer rutiner för att minska sin energiförbrukning, sitt avfall, sina utsläpp och hur eventuella kemikalier hanteras. Leverantören ansvarar också för eventuella underleverantörer.
Upphandlingsstöd
All upphandling ska ske enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Lagens huvudregel är att upphandling ska genomföras affärsmässigt med iakttagande av föreliggande konkurrensmöjligheter och likabehandling.
Upphandlingsprocessen ska präglas av effektivitet, kompetens och samverkan. Kommunen ska ha en helhetssyn på upphandlingar och ta till vara på de vinster som följer av en samordning av kommunens olika enheters behov.
Vill du ha mer information om offentlig upphandling, se nedanstående länkar:
Vi använder oss av systemet Mercell Tendsign och det är genom det systemet du lämnar ett elektroniskt anbud.
För tillgång till systemet krävs en inloggning. Du som anbudsgivare registrerar dig på www.tendsign.com. Det är kostnadsfritt att använda systemet och att lämna anbud.
Nedan finns en video som som Mercell Tendsign tagit fram – den visar steg för steg hur du ska gå tillväga vid ett anbudlämnade:
Har ni frågor eller behöver support kring hanteringen av systemet går det bra att kontakta TendSigns support på 0771 – 440 200 vardagar kl. 08.00 – 17.00.
Alla upphandlingar följer likvärdig process:
1. Det finns ett behov av varor eller tjänster:
Då kommunens verksamheter ser ett behov av en specifik vara eller tjänst, påbörjas planering för en offentlig upphandling. Om flera verksamheter i kommunen har liknande behov genomförs en verksamhetsövergripande upphandling. Det som ska upphandlas och vilka krav som verksamheten ställer på leverantören tillsammans med en beskrivning av hur utvärderingen av anbuden kommer att gå till och vilka andra villkor som kommer att gälla utgör underlaget för upphandlingen.
2. Annonsering och anbudsgivning:
Förutom i direktupphandlingar där kommunen kan välja att annonsera eller skicka förfråga till ett visst antal leverantörer, annonseras all offentlig upphandling. Annonseringsperioden varierar beroende på upphandlingens värde och komplexitet. Vanligtvis annonseras en upphandling i 31–52 dagar. Först efter att annonseringstiden gått ut kan kommunen läsa de anbud som kommit in.
3. Prövning av anbud som kommit in:
Ett anbud som kommer in för sent får inte tas upp till prövning, även om förseningen har orsakats av någon annan än avsändaren eller anbudslämnaren.
Ett anbud som inte är komplett eller har missats att fylla i/bifoga dokument, riskerar att uteslutas. Kompletteringsmöjligheter efter att anbudstiden har gått ut, är mycket begränsad.
Uteslutningsgrunder
Anbudsgivare som har gjort sig skyldiga till vissa brott ska uteslutas ur upphandlingar.
Kvalificeringskrav
Kommunen dubbelkollar så att företagen bakom inkomna anbud klarar kvalificeringskraven. Det säkerställs att företaget har den kapacitet och resurser som krävs för att utföra det uppdrag som upphandlas. Lämpligheten gäller både företagets ekonomiska ställning samt vilken teknisk och yrkesmässig kapacitet företaget har.
4. Anbudet utvärderas:
Kontraktet tilldelas det företag som bäst uppfyller den utvärderingsgrund som presenterats i upphandlingsdokumentet. Antingen antas det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utifrån kriterierna – eller det anbud som har lägst pris.
Tilldelning av kontrakt & avtalsspärr
När kommunen har fattat ett beslut om vilket anbud som ska antas, meddelas alla leverantörer som lämnat anbud skriftligen och om skälet för beslutet.
Därefter inträder en avtalsspärr, ett förbud mot att ingå avtal under viss tid, vanligtvis 10 dagar. Detta är en tidsgräns för övriga leverantörer att överpröva beslutet om de anser att kommunen har gjort en felaktig bedömning.
5. Kontraktsskrivning:
När avtalsspärren passerat, och om ingen överprövning har skett, kan kommunen teckna avtal med antagen/antagna leverantör(er).
Tranemo kommun samarbetar i vissa upphandlingsfrågor med Borås stad, Ulricehamn, Svenljunga, Bollebygd, Mark, Vårgårda och Herrljunga kommun.
Målet med samverkan är att skapa förutsättningar för bättre affärer. Upphandlingssamverkan ska bygga på ömsesidigt förtroende och strävar inom ramen för de ekonomiska förutsättningarna åstadkomma ett tillfredställande samarbetsklimat.
Vill du ha mer information om Tranemos samverkan i upphandlingsfrågor kontakta oss!
Miljöhjälte
Krav på miljöhänsyn ska vara en naturlig del i alla upphandlingar och inköp. Kommunen ska sträva efter att leverantörer har god miljökunskap och arbetar systematiskt med miljöfrågor. Kommunen ska vidare välja produkter och tjänster som med bibehållen funktion har så liten klimat- och miljöpåverkan som möjligt.
Genom avtal ska vi se till att leverantörer har och följer rutiner för att minska sin energiförbrukning, sitt avfall, sina utsläpp och hur eventuella kemikalier hanteras. Leverantören ansvarar också för eventuella underleverantörer.
All upphandling ska ske enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Lagens huvudregel är att upphandling ska genomföras affärsmässigt med iakttagande av föreliggande konkurrensmöjligheter och likabehandling.
Upphandlingsprocessen ska präglas av effektivitet, kompetens och samverkan. Kommunen ska ha en helhetssyn på upphandlingar och ta till vara på de vinster som följer av en samordning av kommunens olika enheters behov.
Vill du ha mer information om offentlig upphandling, se nedanstående länkar: