Gå till innehåll

Varför ska allmänna handlingar registreras?

I Sverige har alla rätt till insyn i och möjlighet att kontrollera hur politiker och tjänstepersoner sköter kommunen. På så sätt har vi också möjlighet att påverka verksamheten. Denna rättighet har i princip funnits ända sedan år 1766 och är ett av de viktigaste inslagen i vårt demokratiska samhälle.

I Sverige har alla rätt till insyn i och möjlighet att kontrollera hur politiker och tjänstepersoner sköter kommunen. På så sätt har vi också möjlighet att påverka verksamheten. Denna rättighet har i princip funnits ända sedan år 1766 och är ett av de viktigaste inslagen i vårt demokratiska samhälle.

Enligt offentlighetsprincipen har alla rätt att ta del av de allmänna handlingar som är offentliga. Detta gäller för all offentlig verksamhet i Sverige, det vill säga i stat, kommun och landsting och är inskrivet i 2 kap 1 § Tryckfrihetsförordningen.

För att det ska vara enkelt att se om och när en allmän handling har kommit in till eller har upprättats i kommunen registreras den i ett diarium. Diarieföring är ett sätt att hålla handlingarna ordnade så att de är lätta att hitta.

 

En allmän handling kan vara offentlig eller sekretessbelagd


Offentlighets- och sekretesslagen anger vilka uppgifter som kan vara föremål för sekretess. Det innebär att kommunen med stöd av offentlighets- och sekretesslagen avgör vad som ska sekretessbeläggas. Om en person skickar ett brev till kommunen och skriver ”hemligt”, ”förtroligt” eller ”konfidentiellt” på brevet blir det ändå inte sekretessbelagt, om det inte finns stöd för det i lagen.

Del av en handling kan vara sekretessbelagd fast den i övrigt är offentlig. Sekretessen behöver inte vara definitiv och den ska alltid prövas på begäran. I Tranemo kommun är det sektionschef, funktionschef, verksamhetschef och enhetschef som har på delegation att fatta beslut om nekande av utlämnande av handling/del av handling.

Sekretessen gäller för myndighet, anställd, uppdragstagare, förtroendevald, den som deltagit i myndighets verksamhet och för kommunala bolag. Sekretessen kan gälla mellan nämnder, förvaltningar, avdelningar, enheter och mellan enskilda tjänstepersoner och bolag. Exempelvis gäller sekretessen mellan äldreomsorg och individ- och familjeomsorg.

Det finns olika grader av sekretess. Det är därför viktigt att du sätter dig in i de sekretessregler som berör den verksamhet du arbetar inom.