Fastighets- och lägenhetsregister

Fastighetsregister
Vid nybyggnation, rivning och annat som rör byggnadsbestånd har kommunen till uppgift att lägga in eller ta bort byggnaden i ett fastighetsregister. Byggnaden kopplas till fastighetsbeteckning och adress. För att kunna nyregistrera en byggnad måste bostadsarean och byggnadsår anges.
Lägenhetsregister
Riksdagen har lagstiftat att Sveriges bostäder ska föras in i ett lägenhetsregister. Det är enligt lagen Lantmäteriet som upprättar registret och samlar in uppgifter från landets fastighetsägare. Denna insamling genomfördes i vår kommun under 2010. Kommunen tog därefter över ajourhållandet av registret. Ägare av flerbostadshus är skyldiga att rapportera förändringar i lägenhetsbestånd till kommunen. Det kan gälla nybyggnad, rivning, sammanslagning eller delning av lägenhet. Det är viktigt att lägenhetsnummer är fastställt innan inflyttning sker för att Skatteverket ska kunna folkbokföra.
Lägenhetsnumret består av fyra siffror och ska finnas anslaget på en väl synlig plats i byggnaden, t.ex. i trappuppgång eller på lägenhetsdörr. Kontakta fastighetsägaren om du inte fått uppgift om lägenhetsnumret. Meningen med ett lägenhetsregister är att markera de ställen där människor bor och arbetar.