Adressättning
Alla byggnader där det bor människor eller där det bedrivs verksamhet (undantaget ekonomibyggnader för jordbruk) ska ha en adress. All adressättning i tätorter och på landsbygd sköts av kommunen enligt vissa bestämda kriterier.
Hur går adressättningen till?
Det är samhällssektionen som efter beslut, registrerar nytillkomna och ändrade adresser till Lantmäteriet. De i sin tur fungerar som en adressbas för många offentliga instanser såsom Skatteverket, Svensk Räddningstjänst och Posten. När en ny gata eller byggnad har fått sitt namn, läggs det även till ett nummer. I samband med att ett adressnummer sätts, läggs dess koordinater in i adressregistret och på adresskartan.
De största användarna av adressregistret är folkbokföringen, taxi, färdtjänst, räddningstjänst och alla kommunala verksamheter. Registret ligger till grund för adresskartan där alla adresser redovisas. Adressregistret är kopplat till fastighetsregistret. När en adress är satt kan folkbokföring ske. Det är därför viktigt att så tidigt som möjligt sätta adress på en ny byggnad.
Är det då inte posten som sätter adresser?
Nej, posten kopplar enbart postnummer till adressen. Adress + postnummer + ort = postadress.