Gå till innehåll

Ägarbyte för sophämtning, vatten, avlopp och fjärrvärmetjänster

När du säljer eller flyttar från en fastighet behöver du anmäla ett ägarbyte till kommunen, både för att för att vi ska ha rätt ägaruppgifter och för att abonnemang ska avslutas och slutfaktureras.

Kom ihåg att läsa av eventuell vattenmätare på tillträdesdagen och att både säljare och köpare ska skriva på blanketten/signera digitalt.

Meddela gärna i god tid att ägarbyte kommer ske.

Säljare ansvar för att uppgifter för ägarbyte lämnas till kommunen. Om inget ägarbyte lämnas in fortsätter avgifter för abonnemang att debiteras säljaren.

Ny ägare till en fastighet - vad behöver göras?

Vårt kundsystem är inte kopplat till skatteverket, därför måste alltid nya ägare till en fastighet ta kontakt med oss för att meddela namn och faktureringsadress. Det görs enklast genom att teckna nytt abonnemang för sophämtning och kommunalt VA eller slamsugning.

  • Sophämtning: Teckna abonnemang för sophämtning via vår e-tjänst Länk till annan webbplats..
  • Kommunalt vatten och avlopp: VA-abonnemanget fortsätter, du lämnar nya kunduppgifter genom att teckna ett abonnemang med uppskattad förbrukning, genom vår e-tjänst Länk till annan webbplats.
  • Enskilt avlopp - teckna slamabonnemang genom vår e-tjänst Länk till annan webbplats.
  • Fjärrvärme: när anslutning redan finns till en fastighet så övergår det till ny ägare i samband med att ägarbytet registreras hos kommunen, inget nytt abonnemang behöver tecknas.