Kultur i skolan
Kultur i skolan – scenkonst och eget skapande. Varje år får alla barn och unga i grundskolan minst en scenkonstupplevelse, det kan vara teater, dans, skolbio, musik etc. Grundskolan söker även Skapande skola, ett statligt bidrag som ger möjlighet att med olika projekt ta in professionella kulturaktörer att samskapa med våra barn och unga.
Scenkonst F-9 år 2025
Under 2025 samarbetar vi med Regionteater väst. De kommer ge scenkonst till alla barn från förskoleklass till årskurs nio. Föreställningarna kommer äga rum i Folkets hus i Limmared, under våren och hösten.
Skapande skola - läsår 25/26
Allas Ateljé-workshop: TEXTIL GRAFFITI
Textil graffiti innebär att man använder textil som material för att skapa offentlig konst, som att väva i ett staket eller virka runt ett träd till exempel. Med hjälp av garn, nål och tråd kan samhället smyckas och åsikter tydliggöras genom gerillaslöjd, garnbombning och hantverksaktivism.
Workshopen tar plats i skolans gemensamma rum. Eleverna skapar, på respektive skola, ett gemensamt verk. Det blir konst som kan utmana, inspirera och förena dem. De förändrar platsen utan att förstöra, med hjälp av hållbara, återanvända material eller med sånt som de kan hitta i naturen. Att arbeta tillsammans med en gemensam vision i ett gemensamt konstverk lär barnen att respektera andras idéer och förstå vikten av att samarbeta.
Skolorna har olika förutsättningar, det gemensamma verket kan ta plats utomhus i naturen eller på skolgården, eller inomhus i till exempel ett trapphus eller matsalen.
Deltagarna får öva på motoriska färdigheter genom att väva, fläta och knyta garn och tygremsor. Vi leker med att kombinera olika färger och letar efter rumsligheter där deras verk kan ta plats, exempelvis på träd, räcken eller stolpar. De kan också göra fritt hängande mobiler eller skulpturer, använda pinnar och annat växtmaterial som stomme.
Textil graffiti lyfter fram hantverkets kraft samtidigt som den skapar en stark visuell påverkan. Det är en konstform som berättar historier, uttrycker känslor och tar upp sociala frågor genom färger och former. Textil graffiti kan vara både subtil och dramatisk, och öppna upp för en värld av möjligheter att göra offentliga utrymmen mer levande och personliga. Allas ateljé använder återvunna textilier, vilket också ger en dimension av hållbarhet.
Textil Graffiti ger barnen möjlighet att uttrycka sina egna tankar och känslor genom konst. De får chans att experimentera med olika färger, mönster och tekniker, vilket främjar deras kreativa tänkande. Det kan vara väldigt givande att skapa något unikt som de kan vara stolta över, som de kommer att se dagligen i sin skolmiljö och det stärker deras självförtroende.
Scenkonst år 2025

SCENKONST: oktober 2025 år F – år 3
SOM RÖDLUVAN
En dansillusion om Rödluvan, vargen och alla vi andra.
Ett ensamt barn i en tät och dunkel skog. En röd luva på huvudet och en matkorg i handen, en sjuk släkting som väntar. Bland träden gömmer sig ett talande rovdjur. Det är lite läskigt, även om du vet hur det ska gå. Men så börjar vargen, mormor och jägaren berätta sina historier. Och plötsligt blir sagan något annat – kanske din egen berättelse.
Som Rödluvan är en skruvad dansteaterföreställning för årskurs F–3 som tar avstamp i sagan om Rödluvan. En illusionsfylld, färgstark uppsättning som leker med frågor om hur sagor uppstår, vem som berättar dem, och vad som är ont och gott.

SCENKONST: september 2025 år 4 – år 6
STÅR OCH FALLER
En dansteaterföreställning om förtroende.
Set har svikit sin bästa vän. Längtan efter att få höra ihop med dom tuffa ledde till att han gjorde något oförlåtligt. Nu vill han inte vara med längre. Men till hans gömställe kommer två mystiska figurer som får honom att förstå att det som står på spel är mer än han kunde anat. Det är hela hans tilltro till världen.
Vem litar du på? Vad betyder det att svika ett förtroende? Står och faller undersöker med kropp, text och rörelse hur förtroende kan skapas, mistas och byggas upp igen. Det är en storslagen föreställning som med känslor, humor och kärlek arbetar för att öppna våra sinnen och vidga våra tankar.

SCENKONST: april 2025 år 6 – år 9 (födda 2012-2009)
NEDERLAGET
Ett fysiskt spektakel, en kollektiv dans, en lekfull rörelse, en protest, en ramsa eller en total fail.
Nederlaget är en på en och samma gång djupsinnig och lättsam föreställning om att vara en i gänget, att kämpa för laget och söka ett gemensamt mål. Men vad händer när man inte vill tävla eller när laget blir farligt och destruktivt? En akrobatisk dans- och teatershow som med sportens retorik utforskar lagets dynamik och de stora frågorna i livet.
I Nederlaget leker vi med laget som en metafor för livet, samhället och världen. Hela livet befinner vi oss i olika gruppsammanhang: i skolan, på jobbet, bland vänner och i familjen. Hur grupper fungerar är relevant för oss alla. I föreställningen undersöker vi spänningsfältet mellan destruktiva grupper och de stärkande, livsnödvändiga sammanhangen. De grupper där man vågar vara sig själv, en individ, samtidigt som man känner sig trygg – tillsammans med andra.
Skapande skola - läsår 24/25

Skapande skola: F-9 – läsår 24/25
Skolpoesi – ordet som skapande kraft
Vi ger alla våra elever, oavsett förutsättningar, i F-9 fler verktyg till språket genom poesi. Poesi är en konstform som ger eleverna möjligheter att utveckla sin kreativitet och uttrycka sina tankar på ett unikt sätt. Vi vill inspirera dem till att utforska och uttrycka sina känslor och idéer.
Ett pass i var klassrum med inspirerande och lekfulla övningar där vi testar olika sätt att skriva poesi, provar på rim, rytm, bildspråk och stilfigurer anpassat efter ålder och mognad. Vi använder vad vi lärt oss för att skriva dikter.
Om konstnärskollektivet Ordkanon Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Scenkonst år 2024

Förskolan - 4 & 5-åringar (födda 2020 & 2019)
RÖSTRÄTT - sång på förskolan
Hitta röstglädjen - barn och personal sjunger tillsammans med sångcoach
Rösten är det instrument som alla bär på. Att sjunga är en naturlig del av barns spontana lek. Sång stimulerar även språkutveckling och kreativitet. Genom det nationella projektet Rösträtt – sång på förskolan får barn och personal ny inspiration till att hitta sin röst och utforska den med nyfikenhet och glädje.
Om projeketet Rösträtt - sång på förskolan på Kulturkatalogen Västs sida Länk till annan webbplats.
år F – år 2 (födda 2017-2015)
LOOP
En dansföreställning med båda fötterna i fantasin
En säregen grupp punk-poppiga karaktärer tar med publiken på en tankevurpa där logiken tappat fotfästet och tiden blåser vart den vill. LOOP är en egen värld som gör revolt mot verklighetens regler, där dans böjer tid och rum och ler mot fiktionens möjligheter.
LOOP är en hyllning till allas vår förmåga till fantasi och till dansens kraft att ta oss dit. Vad händer om vi kastar om vilken ordning saker bör ske och hur kroppar rör sig? Är det på riktigt? Är det en föreställning eller en surrealistisk danskonsert? Går tiden framåt eller bakåt? Säg det inte till någon: LOOP kan vara vad du vill.
Om föreställningen LOOP på Regionteater Västs sida Länk till annan webbplats.
år 3 – år 6 (födda 2014-2011)
HONEY HONEY
En dansföreställning om de allra viktigaste
I bisamhället är drottningen mamma till alla andra bin. Genom doftämnen styr hon livet i kupan, där arbetsbina tillverkar honung, städar och vaktar. De kommunicerar genom att dansa: Var finns det nektar och pollen? Åt vilket håll hittar jag vatten? Rörelserna berättar.
Alla arbetar tillsammans, för bisamhällets bästa.
Och hur är det med oss? Vi människor?
Dansföreställningen Honey Honey kliver ner i insekternas mikrovärld. Med nykomponerad musik och inspiration från svärmar, drönare och bi-danser riktar den in sig på oss människor och det samhälle vi skapar. Hur behandlar och kommunicerar vi med varandra? Kan vi i skogens värld hitta en respekt för det lilla väsendet och dess betydelse för hela ekosystemet?
Om föreställningen Honey Honey på Regionteater Västs sida Länk till annan webbplats.
år 7 – år 9 (födda 2010-2008)
BLAIR B PROJECT
En skräckföreställning om häxan, bitchen och skogen
Mira älskar Blair. Hon misstänker att hade det inte varit för Blair hade hon varit den mest ordinära, grå, tråkiga människan i hela världen. Mårten älskar Blair. Han är en 39-årig lärarvikarie och vet att hans intresse för Blair är fullständigt olämpligt, men han är säker på att hon besitter en nyckel till det mörka som bränner honom inifrån.
Blair själv hatar den här hålan. Hon ska lämna den för filmgymnasium i Köpenhamn och tänker göra en tolkning av skräckfilmsklassikern The Blair Witch Project för att komma in. Hon tar med sig Mårten och Mira in i skogen för att filma.
Men snart märker de att de inte är ensamma. I skogen finns en kraft, ett hungrigt uråldrigt medvetande – ivrigt att tillfredsställa sina blodtörstiga nycker. Eller är allt bara en del av Blairs filminspelning?
Blair B Project är en skräckföreställning för högstadiet om vänskap och kärlek, svartsjuka och gränsdragningar. Om folktro, med skogen som en plats för både den varmaste trygghet och den djupaste rädsla. Och om hur långt man kan gå för att nå sina drömmar.
Om föreställningen Blair B Projekt på Regionteater Västs sida Länk till annan webbplats.
Skapande skola - läsår 23/24

Korvmojjsmysteriet
I det här Skapande skola-projektet* har konstnärskollektivet StreetCorner tillsammans med våra barn och unga, i förskoleklass till år nio, provat en ny metod där motivet till en muralmålning skapas genom att först bygga upp en handling till en bok. Muralen finns att beskåda på Tranemo sim- & idrottshall.
Under början av vårterminen 2024 har respektive skolas elever fått svarat på olika frågor i ett digitalt frågeformulär för att bygga karaktärer och handling, både i text och bild. Inspiration till frågorna är hämtade genom att karaktärerna besöker respektive skolas ort – Limmared, Dalstorp, Länghem, Grimsås och Tranemo. Svaren från skolorna lagdes sedan in i AI som genererat ett första manus. Genom detta har våra konstnärer tolkat och skapat karaktärer och motiv till en skiss som sedan målades på idrottshallens yttre väggar och fick namnet Korvmojjsmysteriet.
Årskurserna 2, 4, 6, 7, 7-9 vit och 7-9 flex deltog sedan i workshops där de leddes av konstnärskollektivet StreetCorner till att färgsätta olika delar av väggen. Det kastades färgballonger och målades med penslar eller rollers. Efter elevernas workshops färdigställde konstnärerna motivet.
Verket invigdes 26:e april år 2024.
Manuset bearbetades vidare av en författare och den tryckta boken finnas nu i varje klassrum, på våra bibliotek och en inläst version.
Scenkonst år 2023

Förskolan - 4 & 5-åringar (födda 2018 & 2017)
RÖSTRÄTT - sång på förskolan
Hitta röstglädjen - barn och personal sjunger tillsammans med sångcoach
Rösten är det instrument som alla bär på. Att sjunga är en naturlig del av barns spontana lek. Sång stimulerar även språkutveckling och kreativitet. Genom det nationella projektet Rösträtt – sång på förskolan får barn och personal ny inspiration till att hitta sin röst och utforska den med nyfikenhet och glädje.
Om projeketet Rösträtt - sång på förskolan på Kulturkatalogen Västs sida Länk till annan webbplats.
år F – år 3 (födda 2017-2014)
AvaTara i skolan
En clownupplevelse för åk F-3
AvaTara är på besök på planeten. Hon är sänd från clowngudarna, nedstigen till jorden för att lära känna människorna och livet på jorden, i den tid de justnu lever i. Bakom karaktären AvaTara står Andréa Arlid, clown ochskådespelare med lång erfarenhet av att möta barn, unga och vuxna som clownoch pedagog. Utifrån givna ramar möter AvaTara sin publik där de befinnersig. AvaTara är ingen teaterföreställning i vanlig mening utan ett interaktivtoch improviserat möte med människor och platser, där vi tillsammans skaparnågot nytt med clownens blick och leken som drivkraft. AvaTara interagerarmed eleverna och tar sig an sitt uppdrag genom clownens förhållningssätt därmisslyckanden blir en tillgång och ingen fråga är för dum.
En kort film om projektet AvaTara landar i skolan Länk till annan webbplats.
En lite längre film om projektet AvaTara landar i skolan Länk till annan webbplats.

år 4 – år 6 (födda 2013-2011)
Dancing queen
Skolbio
12-åriga Mina är ett mönsterbarn – hon är lugn, tillfreds och skötsam och presterar på topp i skolan. Hon umgås med grannpojken Markus och hennes föräldrar har aldrig haft anledning att oroa sig för någonting kring henne.
Men en dag dyker det upp en ny kille i skolan, E.D. Win som kommer från Oslo och är hiphopdansstjärna i sociala medier. Mina blir hänförd och bestämmer sig för att lära sig dansa för att komma E.D. Win nära. Denna utmaning blir också en personlig utvecklingsresa, där segern i en danstävling är det minsta som står på spel.

år 7 – år 9 (födda 2010-2008)
SANNINGEN OM DANS
En föreställning för oss som inte förstår
Varför rör sig dansarna som de gör? Och vad försöker de säga? Det är inte alltid helt lätt att förstå vad dansföreställningar egentligen handlar om. Kanske är anledningen att dansen inte ens förstår sig själv? Jo Strømgren har skapat en lekfull och humoristisk föreställning för oss som inte förstår. En revolution förväntas.
Om föreställningen Sanningen om dans på Regionteater Västs sida Länk till annan webbplats.
Gymnasiet år 1 - år 3 (födda 2007-2005)
Kortfilmspaket från SAQMI
Skolbiopaket med efterföljande samtal på plats i biosalongen i samband med Tranemo Pride 2023.