Gå till innehåll

Lämna anbud

Här får du information om hur du som företagare kan lämna anbud vid en upphandling hos Tranemo kommun.

Alla företag är välkomna att lämna anbud i våra upphandlingar. Du bevakar själv vilka upphandlingar som är på gång och anbudet lämnas direkt i vårt upphandlingsverktyg Tendsign. Aktuella upphandlingar hos Tranemo kommun hittar du på sidan Tranemo kommuns upphandlingar Länk till annan webbplats..

Varför ska man lämna anbud?

  • Affärsmöjligheter: Offentlig upphandling är en stor marknad med många potentiella affärsmöjligheter. Genom att delta i upphandlingar kan företag få nya kunder och öka sin omsättning.
  • Konkurrens: Offentlig upphandling syftar till att främja konkurrens och säkerställa att upphandlande myndigheter får bästa möjliga villkor. Det ger företag en chans att konkurrera om kontrakt och visa sina styrkor.
  • Tillväxt: Genom att vinna upphandlingar kan företag expandera sin verksamhet och växa, både ekonomiskt och genom att utveckla nya kompetenser.
  • Profilering: Att delta i offentliga upphandlingar kan också vara ett sätt för företag att bygga sitt varumärke och visa att de levererar kvalitetsprodukter och tjänster.
  • Förutsägbarhet: Offentlig upphandling kan ge en viss förutsägbarhet i intäkterna, då kontrakt ofta löper över en längre tid.

Här guidar vi dig genom processen att lämna anbud vid en upphandling, steg för steg, samt delar med oss av några tips!

Du lämnar ditt anbud digitalt i vårt upphandlingsverktyg Tendsign. Det är kostnadsfritt att använda.

  1. Registrera konto Steg 1 av 7

    Skapa ett konto hos Mercell Tendsign Länk till annan webbplats.. Behöver du hjälp? Kontakta leverantören Mercell på tendsignsupport@visma.com eller på telefonnummer 0771-440200.

  2. Hämta upphandlingsdokumenten Steg 2 av 7

    När du hittat en upphandling du är intresserad av laddar ner alla dokument. Där finns all information du behöver. Tranemo kommuns alla aktuella upphandlingar hittar du på sidan Tranemo kommuns upphandlingar Länk till annan webbplats..

  3. Läs dokumenten noggrant Steg 3 av 7

    Gå igenom upphandlingsdokumenten. Det är viktigt att du förstår alla krav och förutsättningar.

    Du kan ställa frågor i upphandlingsverktyget om något är oklart. Missa inte att även läsa svar på andras frågor. Viktig information kan tillkomma under anbudstiden. Sista dag att ställa frågor är vanligtvis 10 dagar innan sista anbudsdag. Frågor besvaras skyndsamt.

  4. Fyll i allt korrekt Steg 4 av 7

    Svara på alla frågor och bifoga de dokument som efterfrågas.

  5. Kontrollera att anbudet är korrekt Steg 5 av 7

    Kontrollera att ditt anbud är korrekt och innehåller all efterfrågad information. Ett ofullständigt eller otydligt anbud riskerar att förkastas.

    Undvik att bifoga material som inte efterfrågas.

  6. Tänk på sekretessen Steg 6 av 7

    Anbud är sekretessbelagda under upphandlingens gång. Efter ett tilldelningsbeslut är fattat blir anbudet som regel en offentlig handling.

    Om du vill sekretessbelägga uppgifter måste du tydligt ange vilka uppgifter det gäller och motivera varför. Vi kan dock inte garantera sekretess. Det prövas i varje enskilt fall när någon begär ut information om en upphandling.

  7. Lämna in anbudet i tid Steg 7 av 7

    Det är ditt ansvar att se till att anbudet inkommer i tid. Ett för sent anbud får inte prövas.

Tranemo kommun annonserar upphandlingar med hjälp av upphandlingsverktyget TendSign. Se filmen nedan för att få reda på hur du skapar ett anbud med TendSign.

När sista dagen för att lämna in anbud har passerat öppnas alla anbud under sekretess, Öppningen protokollförs. Innan något beslut om kontrakt eller ramavtal fattas, kontrolleras följande:

  1. Formella krav – att tidsfrister och instruktioner i upphandlingsdokumenten har följts.
  2. Uteslutningsgrunder – att det inte finns skäl att underkänna ett anbud på grund av exempelvis allvarliga brott eller obetalda skatter.
  3. Kvalificering av leverantören – att leverantören har nödvändig kompetens, ekonomi och erfarenhet.
  4. Kvalitet på varan/tjänsten – att kraven på produkten eller tjänsten uppfylls eller kommer att uppfyllas.
  5. Utvärdering – att det anbud som bedöms vara mest fördelaktigt utifrån kriterier som pris eller kvalitet väljs.

Detta säkerställer att endast seriösa anbud beaktas, och att det mest fördelaktiga anbudet—baserat på förbestämda kriterier—väljs.

När upphandlande myndighet har beslutat vilken eller vilka leverantör(er) de vill teckna avtal eller ramavtal med, ska alla som lämnat anbud få besked om detta. I beskedet ska myndigheten förklara:

  1. Vem eller vilka som får avtalen.
  2. Varför de valdes.
  3. Hur länge avtal inte får skrivas (den s.k. avtalsspärren). Syftet är att ge tid för att eventuellt överklaga om de tycker att beslutet är fel.

Vid direktupphandling och förnyad konkurrensutsättning behövs ingen avtalsspärr. Om upphandlingen avbryts ska alla anbudsgivare få besked även då.

När avtalsspärren löpt ut tecknas avtal med den eller de leverantörer som tilldelats kontraktet.